De werking van het deeltjesfilter

11 maart 2019

Hoe werkt een deeltjesfilter?

Om de planeet te beschermen, stelt de Europese Unie maximumwaarden vast voor de vervuilende uitstoot van auto's. De productie ervan moet voldoen aan de Europese emissienormen om groene voertuigen op de markt te mogen brengen. Aangezien de Euronormen steeds strenger worden, zijn fabrikanten sinds 1 januari 2011 verplicht hun nieuwe dieselmodellen uit te rusten met systemen om vervuiling tegen te gaan, zoals roetfilters. Hier is alles wat u moet weten om te begrijpen hoe de DPF werkt en hoe u hem het best onderhoudt.

Rol en werking van het deeltjesfilter

De DPF bevindt zich in de katalysator na de motoruitlaat en verscheen voor het eerst in de jaren 2000 om de CO2-uitstoot te verminderen. Het doet dit door de in de uitlaatgassen van dieselmotoren zwevende fijne koolstofdeeltjes op te slaan, waarvan bekend is dat zij kankerverwekkend zijn en het milieu verontreinigen. De wanden van het deeltjesfilter, ook wel stoffilter genoemd, raken bedekt met laagjes roet. Hoewel dit vuil kan worden vernietigd door het te verbranden en tot as te reduceren, is regelmatige reiniging van essentieel belang. Dit is waar de regeneratiecyclus om de hoek komt kijken.

Regeneratie van het deeltjesfilter

Het apparaat heeft niet de capaciteit om deeltjes continu te verwijderen. Dit komt doordat de gastemperatuur niet steeds de vereiste 550° bereikt. Dit gebeurt alleen wanneer het voertuig op de snelweg rijdt. In een stedelijke omgeving bij een snelheid van 50 km/h komen de gassen niet boven de 150° en hoopt de as zich noodzakelijkerwijs op in het deeltjesfilter. Na verloop van tijd raakt het roetfilter verstopt, waardoor de motor minder goed gaat presteren. Wanneer het systeem voor verontreinigingsbeheersing verzadiging bereikt, zet de ECU automatisch een verbrandingsactie in gang, die essentieel is voor de regeneratie van het filter. De regeneratie start na ongeveer een half uur rijden, terwijl de motor is opgewarmd, en vindt ongeveer om de 700 kilometer plaats. Deze cycli verhogen gewoon de temperatuur van de uitlaatgassen aan de filterinlaat om de roetafzetting te verbranden. Om dit te bereiken injecteert het systeem onverbrande brandstof in een katalysator die in het roetfilter is ingebouwd, waardoor deze ontbrandt en overmatige hitte produceert.

Het juiste moment om het FAP te wijzigen

Voor een optimale werking van de fap is het van essentieel belang dat het verstopte filter regelmatig wordt vervangen. Er is geen specifieke tijdslimiet voor het vervangen van het apparaat, aangezien dit afhankelijk is van uw rijstijl, d.w.z. of u meer op de weg of in de stad rijdt, de omstandigheden voor roetophoping, de gereden kilometers en de gemiddelde snelheid. Wacht in ieder geval niet tot de roetfilter te vol is, want dat kan schade toebrengen aan perifere onderdelen zoals de turbo, de katalysator en evenveel vervuiling veroorzaken als twintig goed onderhouden katalysatormotoren. Bijgevolg moet bijzondere aandacht worden besteed aan het deeltjesfilter, vooral omdat de levensduur van het voertuig en de naleving van de geldende wetgeving daarvan afhankelijk zijn. Door deze van tijd tot tijd te vervangen, kunt u er zeker van zijn dat uw trouwe auto nog vele jaren meegaat en dat ook u in perfecte gezondheid blijft.

Waardevol advies

Het deeltjesfilter vermindert aanzienlijk het vervuilende effect van dieselmotoren in termen van schadelijke en kankerverwekkende deeltjes. Om de vervanging van een vrij duur systeem te beperken, dient u er rekening mee te houden dat uw voertuig dat met een roetfilter is uitgerust, motoroliën met specifieke normen moet gebruiken. In tegenstelling tot conventionele oliën die metaaldeeltjes bevatten die het filter kunnen verstoppen, spaart een fosfor- en zwavelrijke olie het systeem voor verontreinigingsbeheersing. Voorkom ten slotte dat het DPF verstopt raakt door ervoor te zorgen dat de motor niet wordt afgezet tijdens de regeneratiecyclus. Zorg ervoor dat u de motor lang genoeg laat draaien, minstens dertig minuten, om hem warm te houden en niet te veel kogels te maken. Op die manier raakt het filter minder snel verstopt en hoeft het niet zo vaak te worden vervangen. Het is goed te weten dat er additieven zijn om de roetdrempel te verlagen. Het vuil zal bij een lagere temperatuur verbranden en zal gemakkelijker worden verwijderd.

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)



Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen